Miksi ostin Nordeaa?
Nordea on Suomen toiseksi suurin pankki, isompi osuus asiakkaista on vain Osuuspankilla. Asiakastyytyväisyys on Talouselämän muutaman päivää vanhan uutisen mukaan Suomen pankkien pohjasakkaa. Mielenkiintoista on, että uutisen mukaan pienemmillä pankeilla, kuten POP-pankilla ja Säästöpankilla on tyytyväisimmät asiakkaat, kun taas suuremmat konsernit ovat epäsuositumpia. Asiakastyytyväisyyden lisäksi Nordean kohdalla pinnalle tuntuu ikuisesti nousevan myös Panaman paperit, konttoreiden vähennykset ja hiekka konttoreiden lattioilla. Huonolta kuulostaa myös se, että vaikka kurssi on sahannut, osakkeiden kurssi on samalla tasolla, kuin viisi vuotta sitten.Nordeaa ostin ensimmäistä kertaa noin vuosi sitten, 26.10, jolloin kurssi romahti yhden päivän aikana reilusti odotuksia huonomman Q3 raportin jälkeen. Silloin ostohinta oli yli 10e/osake, nyt siis huomattavasti edullisempi.
Sekä viime vuonna, että tänä vuonna ostin Nordeaa oikeastaan samoista syistä. Minua houkutteli korkea osinkotuotto, vakavaraisuus ja se, että pankkimaailman haasteista huolimatta Nordea on tarttunut haasteisiin ja ottanut mm. käyttöön vihdoin pitkään suunnittelemansa it-järjestelmän. Lisäksi pankkien pitäisi kaiken järjen mukaan hyötyä korkojen noususta. Korot ovat pitkään olleet historiallisen alhaalla, mutta korkotason nousua on povattu Ylen uutisen mukaan mahdollisesti ensi vuoteen. Nordea panostaa digitaalisuuteen, mikä selvästi jakaa asiakaskuntaa. Toiset haluaisivat yhä asioida konttorissa, kun taas toisia miellyttää palveluiden digitaalisuus. Itse en tällä hetkellä ole Nordean asiakas, mutta olen kyllä kuulunut sekä Nordean, että sen edeltäjien, KOPin ja Meritan asiakkaisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti